tirsdag den 4. februar 2014

At være udvekslingsstudent


Mange, både amerikanere og danskere, har spurgt mig om, hvorfor jeg valgte, at jeg ville være udvekslingsstudent.
I starten var svaret meget nemt, og det var jo det samme svar som alle andre. Jeg ville opleve den amerikanske hverdag, lære kulturen at kende, se de store skolebusser, skabene på skolen, den usunde mad og gå på en kæmpe skole ligesom på filmene.
Faktisk var det, det jeg kom herover for.

Jeg kan huske min første dag i skole, hvor jeg rystede over hele kroppen, da jeg gik på gangene, fordi jeg var så usikker og nervøs, hvilket jeg ellers aldrig er, men her var jeg. Jeg var palle alene i verden, jeg kendte ingen.
Jeg skulle starte op helt nede fra bunden uden noget som helst, helt ny kultur og et andet sprog.
I starten havde jeg mest lyst til bare at sige fuck det her, jeg tager hjem. Men hvorfor egentlig? Det her var jo det, som jeg havde villet i så mange år efterhånden?
Jeg havde svært ved at forstå, at folk ikke bare kunne vide, at jeg altså er en ganske normal, sjov pige, med en masse venner derhjemme. Det var rigtig frustrerende. Men jeg havde det sådan lidt, hvis jeg har et godt socialt liv derhjemme, hvorfor skulle jeg så ikke også kunne få det her? Jeg begyndte den aller første dag, og siden da gik det kun fremad. Jeg elskede at gå i skole, så mange nye indtryk og så mange nye mennesker hele tiden.
De skulle alle sammen danne sig deres eget indtryk af mig, til trods for, at der bare er nogle ting, jeg ikke må herovre, som jeg må hjemme. Såsom at tage til fester, drikke alkohol, være ude til forholdsvis længe, og så lige det, at engelsk ikke er mit modersprog, det gjorde det også lidt af en udfordring, Da alle andre gør de ting, som jeg normalt ville gøre hjemme.
Jeg har altid elsket engelsk, men de har så meget slang, at det var forholdsvis svært at finde rundt i, i starten. Men jeg lærte det hen af vejen, og nu er der intet.

Humoren er anderledes. I danmark kører vi lidt allesammen rundt i den samme sorte, åndssvage med vildt sjove humor, det gør de bare ikke her på samme måde overhovedet, så det skulle jeg virkelig vende mig til, og det er stadig vildt irriterende, at man bare ikke kan oversætte nogle ting som vi bare siger, uden at det lyder fuldstændig åndssvagt.
Alt i alt, så skal man ikke tage til USA, og regne med, at det er nemt, for det er det på ingen måde, overhovedet. Man skal kæmpe lige fra starten, og det gjorde jeg. Jeg har nok lidt sat mit "foreign girl" præg, fordi det er altid mig de giver shit for at være foreign, fordi at de ved, at jeg er en del af dem, og ikke bare "en af udvekslingsstudenterne", men at jeg synes, at det er sjovt. Det er en fed følelse, når man ved, at man bare har sin plads og bare trives!
Aldrig døm folk for hurtigt, de kan gå hen og blive dine bedste venner. Det fandt jeg ud af.

Jeg indså med tiden, at være udvekslingsstudent er ikke bare om, at det skal være ligesom på film, for det er det langt fra. Det at pludselig stå på egne ben, uden min familie, venner og mine vante omgivelser var en kæmpe ting. Men at jeg kan sidde her og tænke på, at jeg kun har lidt under 4 måneder tilbage, får mig til at tænke på, hvor meget jeg har ændret mig. Ting jeg måske synes var meget grænseoverskridende før, det tænker jeg slet ikke over nu. Jeg tager mine egne beslutninger, og har ligesom godt forstået, at for at komme nogen steder, så må man gøre noget ved det. Man kan ikke bare forvente, at det hele kommer til en selv, for det gør det ikke.
Ved at være udvekslingsstudent får man bare nogle evner, man ikke får af at være på efterskole eller tage direkte på gym. Men det er vel min mening.

Ting som måske betød alt sidste år, betyder måske slet ikke ligeså meget mere. Jeg sagde farvel til mine bedste venner i et år, og skal snart til at sige farvel til mine bedste venner igen. Jeg skal skelne mellem to verdner. Mit liv hjemme og mit liv her. Jeg vil komme hjem og måske slet ikke forstå, at alt det her er sket for mig, men det er det, det er virkeligt. Jeg vil gå igennem byen for første gang i et år, og det vil måske stadig føles som om, at det var i går, at jeg gik der.
Så mange ting har ændret sig, og nogle ting vil jeg ikke få igen. Men i bytte for det, fik jeg erfaring.
Jeg er lykkelig.

Jeg vil anbefale at blive udvekslingsstudent, men ikke gør det for at være med i high school musical, gør det for dig selv.
Jeg kan ikke forklare, hvordan det er at være udvekslingsstudent, men jeg prøvede. Det skal opleves.

- Mathilde

onsdag den 27. november 2013

Sne i november?!

Allerede i starten af november kunne begyndte der er komme lidt sne, men det blev dog ikke på jorden. Men her i weekenden kom der forholdsvis meget sne, og vejene var godt stoppet, da ingen ville ud og køre i det vejr, da det var meget nemt at sidde fast.
Min veninde Brenna og jeg tog dog chancen, så hun hentede mig, hvor vi rigtig skulle have været ude og bowle med en helt masse andre, men vi tog hjem til hende i stedet for pga. vejret. Hendes far mente ikke, at hun mangle vinterdæk til din bil, men efter 10 minutters meget langsom kørsel sad vi fast, og vi kunne ikke komme fri. Meget heldigt da vi sted ud af bilen, er der kom nogle unge fyre hen til os og spurgte, om vi havde brug for hjælp, for vi så takkede pænt ja! De fik kørt Brennas bil ud til siden, hvor de så bagefter spurgte, om vi havde brug for et lift hen til Brennas hus, hvor vi takkede pænt ja! (Vi kender drengene).
Vi kom hen til Brennas hus, og så lavede vi popcorn og spiste chokolade. Vi hyggede egentlig bare og se film, grinede helt vildt osv..
Vi bad til gud om, at vi ville få en snowday (snefri) om mandagen, så vi ikke skulle tage vores eksamen heheh.

Det blev mandag, og jeg tror næsten at alle juniors og seniors var oppe og tjekke skolens hjemmeside kl. 04.00am for at se, om skolen var lukket. Men NEJ, vi skulle i skole. Herre øv.
Den dag skulle jeg i min første og anden time til eksamen i interior design, hvor vi skulle med bus ud og se en masse huse bla. men på vej tilbage sad bussen fast, og vi sad og ventede i en time på at få hjælp - det var en gul skolebus, og de er virkelig ikke noget at råbe hurra for. Men vi fik hjælp og skyndte os tilbage til skolen. Vi var dog en time forsinket, og jeg havde eksamen der. Jeg kom en time forsent til den, så jeg havde præcis 45 minutter til at afslutte. Spørg mig om jeg panikkede.

Men i hvert fald, i går havde vi en halfday i skolen fordi det var enden på første tri, og vi har thanksgiving break nu, og det er thanksgiving på torsdag. Min værtssøster og jeg er bare alene hjemme, og vi laver ikke rigtig noget udover at høre musik, se film, spise og være udenfor i sneen. Det er vildt skønt bare at tage en pause fra skole uden nogen lektier.



Scandinavian food

Rugbrød!!!!!

Sne 

Akavet billede af Brenna og jeg
Endnu et akavet billede af os

Carley, Megan og jeg - da vi sad fast i sneen!

Carleyyyy 

Det siger sig selv

Meget koldt 
Min hostsøster fra tyskland laver en engel

Jeg spiller smart

endnu mere sne

Bedste aftensmad længe!

baghaven


Jeg tabte en dvd, og han ville ligge på mig. Hvorfor

søndag den 17. november 2013

Spørgsmål:


Det er ret sjovt, at komme far Danmark, når Amerikanere ikke rigtig aner, hvad det er.
Bare at gå på gangen, og folk random kommer op til mig, og bare begyndt at snakke, og stille mig spørgsmål, det er meget sjovt!

Og mine venner, de fyrer også bare løs med spørgsmål, og har fået en del sjove:
  1. Do you guys have healthy food in Denmark? Like Apples? 
  2. Have you seen snow before?
  3. Denmark is down state right?
  4. Do you have cars in denmark?
  5. How long time does it take to drive to Denmark?
  6. Are there only blond people in Denmark?


Noget der også er sygt sjovt, det er at tage pis på folk for at f.eks. få 10 minutter udenfor klassen. Vi sad i psychology i sidste uge, og det begyndte at sne, og min gode ven Lukas sagde sådan højt "Mathilde have you never seen snow before" (han vidste godt, at jeg havde) og så kiggede jeg lidt underligt på ham, og sagde what, og han skuppede til mig og sagde "Say no!"og jeg sagde sådan højt "No what is it?" og så hørte min lærer det, og så fik vi lov til at gå udenfor i 10 minutters tid, så at jeg kunne se, hvad det var! 

Min lærer i den klasse er ret godtroende. En dag var min partner i et projekt der ikke, og vi var ikke færdige den dag, at vi skulle fremlægge, og så stod Lukas (igen) ved siden af mig, mens jeg forsøgte at forklare, at Danielle ikke var der, go det nok ville blive lidt svært. Så sagde min lærer sådan, at jeg bare kunne gøre mit bedste, og så fyrede Lukas sådan noget af med, om jeg vidste hvad (sindssygt svære ord ) var, og jeg stod og lod som om, at jeg ikke fattede noget, og så fik Danielle og jeg lov til at vente med at fremlægge, hahah!

Jeg var på J&S (lille dinner) med nogle venner, og en pige kom, og skulle tage imod bestillinger osv. og så kom det til min tur, og så lod vi alle som om, at jeg ikke kunne snakke engelsk, så vi blev nødt til at lave tegnesprog til hinanden. Tjeneren begyndte også at lave tegnesprog til mig, og så begyndte de at snakke om, at jeg godt kunne lide cola, og så siger min anden veninder sådan "Do you want water instead" og jeg lod som om, at jeg ikke fattede noget, og så tog hun sin vandflaske og rystede den og sagde "water" langsomt! 
det var så sindssygt sjovt - man skulle dog nok have været der. 

Men hvis du kommer i vanskeligheder i skolen eller bare sådan ikke har hørt efter, så bare sig, at det er svært (Selvom man forstår det hele) for så slipper man nemt udenom, har jeg fundet ud af! hahahha.
 Lukas og jeg
 Nicole og jeg med en lille pige haha
 Danny, Derek, Brenna, Delaney, Lukas, Nicole og jeg
 Nicole og jeg - med joey i baggrunden haha
 Delaney og jeg
 Mac n' cheese, chips og bbq i en sandwich - så klam er jeg
 Tja
 Lazer maze med Lukas og Brenna
 Scout
 Sætter julelys op
 Carleyyyy
 Psychology med Danielle
 Haunted house
 Pumpkin picking
 Min seng håhå
 Danielleee
Nick tager psychology seriøst 
Halloween - Jessica

Tre måneder!

I dag har jeg været i USA i præcis 3 måneder. Det er faktisk sådan rigtig vildt at tænke på, selvom tre måneder ikke lyder, som så meget. tre ud af ti måneder, det er meget. Jeg har 7 måneder tilbage dvs. et halvt år cirka! (Matematik i ved)

Der er sket utrolig meget på de måneder, og jeg husker min første dag i USA, første dag til cross country og første skoledag. Jeg var så nervøs.
I starten ville jeg egentlig bare have tiden til at gå hurtigere, fordi at 10 måneder føles som et menneskeliv, men nu vil jeg på en måde gerne have, at tiden går langsommere. For siden jeg kom i skole første dag, er det kun gået fremad. Jeg har en masse venner, og nogle folk synes stadig, at det er vældig spændende, at jeg er fra Danmark - dog ikke liges meget som i starten, men det gør mig bestemt ikke noget, for så er jeg ikke rigtig den "nye og ukendte" længere.
Det gør mig altid så glad, når jeg går på gangen og der bare er 80 mennesker (okay en overdrivelse, men altså i ved) der siger "Hi Mitilda" det er den bedste følelse. De er simpelthen så søde og åbne, når de ved, at du er sød og åben.

I starten var det rigtig svært at være den samme person, som jeg er i Danmark. Altså jeg kan ikke fyre et eller andet åndssvagt af eller sige de samme ting, fordi det er på engelsk, og der bare er andre måder, at udtrykke sig på - hvilket jeg nogenlunde har lært nu, haha!


I november har jeg...


  • Været alt for meget i fitness med min veninde, Delaney.
  • Fået tilbudt job i Hollister to gange.
  • Blevet interviewet til vores school news, om hvordan det er at være udvekslings student.
  • Shoppet for meget - (købt for meget mad).
  • Været i Lazer maze med nogle venner.
  • Generelt bare hængt ud med en masse folk.
  • Været ude at skøjte med nogle venner - hvilket jeg aldrig gør igen.
  • Været til to musicals (på en fredag, hvad skal der ske).
  • Fået en værtssøster fra Tyskland.




















søndag den 13. oktober 2013

Første skoledag!

Jeg var SÅ nervøs, da jeg steg ud af bilen, og skulle til at gå ind på skolen, og jeg rystede, da jeg gik på gangen. En lille dansk pige, med et stykke papir i hånden så jeg kunne finde mine klasser og rystende ben kom gående igennem gangen ved siden af kantinen. Jeg var rædselsslagen, og jeg var helt 100 på at blive væk, da skolen er rimelig stor. Der er 1700 elever.
Uheldigvis er min første time på den anden ende af skolen, så jeg gik på alle de forskellige gange, og der var så mange børn. Og de stirrede, ja decideret stirrede. Men jeg fandt vejen hen til min første time, og begyndte at snakke med en sød pige, der hedder Elena. Drengene i den klasse er vildt sjove, at jeg fandt hurtigt sammen med dem, og jeg snakker også med dem udenfor timerne osv..

Jeg havde lidt problemer med at finde rundt, men så spurgte jeg bare folk, og de var så søde at hjælpe mig! Jeg fik snakket med nye mennesker i hver time, og jeg tog ud til lunch med en pige, hendes kæreste og hans ven. Lunch var det jeg frygtede mest, da jeg ikke kendte nogen som helst, og jeg var bange for at bare sidde og spise alene hahah. Men folk var rigtig søde!
Efter skole kl. 15.00 har jeg practise i to timer. Jeg løber Cross country, og det er virkelig skønt, og jeg har et vildt godt team! 
Jeg husker ikke rigtigt, om folk spurgte mig om underlige ting på min første dag, da folk var ret generte, men sååå måtte jeg bare lige snakke, så det var fint nok. 


Skolen er stadig fin, og jeg har allerede fået en masse venner, og bliver inviteret til noget hver weekend. Jeg har valgt ikke at sætte mig sammen med de andre udvekslingsstudenter, da jeg synes, at det er for nemt, så jeg tog den svære vej, og lærte de amerikanske unge at kende, og det var virkelig et godt valg, for folk spørger mig hver dag, om jeg vil med ud til lunch, og om jeg vil hænge ud (Har haft lidt problemer med at finde tid pga. cross country, men seasonen er snart slut).

Nogle af mine lærere fandt først ud af, at jeg var udvekslingsstudent måske en uge efter, at jeg startede i skole til trods for, at jeg havde snakket med dem, og snakket på klassen, og så da jeg fortalte det, blev de sådan helt "hvad??!", det var nu sjovt nok, men alligevel lidt træls, for de tog ikke hensyn til mig i starten - det gør de dog stadig ikke haha, men whatever!

Og det er meget sjovt, for når jeg går på gangen, så møder jeg konstant nogle jeg kender, så jeg ender med at sige hej hele vejen hen til min klasse, haha. Mange af drengene er bange for at snakke med mig, hvilket jeg synes er lidt træls, men sådan er det, de skal vel bare lige vænne sig til, at jeg er udvekslingsstudent. 


Oh well jeg tror, at det var det! :) 






Hvad har jeg lavet..

Hej,
Altså jeg må nok indrømme, at jeg er den værste blogger i verden. Men helt ærligt, så er jeg død træt hver dag, når jeg kommer hjem fra skole/practise, og der skal jeg lave lektier, og så bare SOVE. Jeg er sindssygt træt hele tiden, men det må vel væe fordi, at der er så mange nye indtryk hele tiden og alt er sådan et rush hver eneste dag i skolen.
Men altså, jeg vil nok lave nogle indlæg efter hinanden, for alt det tekst i et indlæg, det ville nok blive rimelig rodet.

Men alt i alt, så har jeg det godt, men jeg savner dk rigtig meget. :)

mandag den 2. september 2013

De sidste to uger.

Altså jeg har ikke skrevet noget på bloggen i to uger, og det er egentlig ikke fordi, at jeg har haft travlt, jeg er bare så mega dårlig til at skrive og fortælle om, hvad jeg har lavet, men altså, nu kommer det hele i ét. 
Jeg ankom d. 16. August om aftenen, og dagen efter var det lørdag, så vi skulle til sådan noget rigtig traktor et eller andet, aldrig har jeg været omringet af så mange bonderøve! vi snakker cowboy boots, slidte jeans og en gammel t-shirt - stort set alle. Men det var sygt fedt alligevel! Der var sådan noget marked med at muligt gammel lort ingen kunne bruge til noget, det var meget sjov. Så var der en traktor parade - det var det fedeste af det hele. Jeg tror egentlig at jeg er den søn min hostdad aldrig fik, det er meget fedt, så viser han mig gamle trucks, værktøj og en masse. Min hostdad elsker øl, men det er begrænset for hvor meget der ville være smart at fortælle, hvad jeg ved om øl og drinks - måske ikke det smarteste, så jeg lader lidt som ingenting, haha. 

Ellers resten af ugen var jeg bare alene hjemme, og lavede ikke rigtig noget. Jeg tog dog ud og shoppede med David på 16 og Nikki på 18, som er min "fætter og kusine" herovre. 
Ellers har jeg været oppe på skolen for at vælge mine fag - ikke så spændende igen. 
Og udover det, så har jeg været ude og shoppe med min "tante" herovre, og hun hjalp mig også rundt på skolen og tager rigtig meget hensyn til mig. Jeg har faktisk et rigtig godt forhold til hende, og jeg kan egentlig snakke med hende om de fleste ting fordi hun er så openminded. 


Jeg startede bla. til cross country i mandags. Vi løber 3 miles hver dag, styrketræner og 10 baner football field spurt. Alt det på to timer. Spørg lige om det er hårdt i 30 graders varme tak. 

Jeg har første skoledag i morgen, og jeg ved allerede på forhånd, at jeg bliver væk. Skolen er sygt stor, og der går 1600 elever. Jeg skriver nok lige om min første skoledag i morgen, og hvordan det er osv..


 Danish meal

 Det er traktor noget

 Friture? Nej ikke rigtig

 Mackinac island, verdens smukkeste ø 

Vi seniors fra cross country, der smurt ind i barberskum håhå